אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

חוק הגבלת המזומן: כיצד נבצע עסקאות ב2020?

חוק הגבלת המזומן נועד להגביל את עסקאות במזומן, וזאת בכדי להילחם בשוק השחור.כיצד הוא עתיד להשפיע על העסקאות שכל אחד מאיתנו עושה, ובייחוד על בעלי עסקים? להלן הפרטים.

 

חוק הגבלת המזומן – כל מה שרציתם לדעת אך חששתם לשאול

חוק הגבלת המזומן עבר בשנת 2019 בקריאה שלישית, וזאת בכדי להילחם בשוק השחור אשר ע"פ הערכות של רשות המיסים, מגלגל מיליוני שקלים מדי שנה. מדובר באובדן תשלום מיסים נכבד אשר משפיע באופן ניכר על התנהלות המדינה, ומשום כך הוחלט ברשות המיסים להגביל את העסקות אותן ניתן לבצע במזומן, זאת בכדי להילחם בשוק השחור וכן למנוע העלמות מס מצד אזרחים ובעלי עסקים. השפעת החוק על עסקים היא ניכרת, וזאת בשל העובדה כי משנת 2019 (מועד אישור החוק) וגם בשנה הקרובה 2020 ישנה הגבלה לתשלום במזומן עד גובה של 11,000 ₪ לבעלי עסקים. אולם, במידה ונעשית עסקה בין אנשים פרטיים, סך העסקה אותה ניתן לבצע במזומנת עומד על 50,000 ₪ בלבד, אך ניתנת אפשרות לתשלום של 10% מגובה העסקה במזומן.  

 

מהם העונשים אשר מוטלים על מי אשר עובר את החוק?

אדם או בעל עסק אשר עבר על החוק צפוי לקבל קנס בגובה של 15%-30% מגובה העסקה. חשוב לזכור בנקודה זו כי רשות המיסים מפעילה פעולות חקירה גלויות וסמויות בכדי לבדוק האם בעלי עסקים עוברים על החוק, ולכן הסנקציות הכלכליות כמו גם העובדה כי בעלי עסקים חשופים לחקירה אשר עשויה להוביל לתשלום קנס גבוהה מאוד, ומשום כך חשוב להיכנס ולקרוא את החוק במלואו ע"י כניסה לאתר הרשמי של רשות המיסים. 

 

אכיפה מוגברת כלפי בעלי עסקים בשל חוק המוזמן 

בשנה האחרונה ניתן לראות כיצד רשות המיסים מבצעת חקירות לעיני כל, כל זאת מתוך מטרה להרתיע את בעלי העסקים מביצוע עסקאות אשר עולות על 11,000 ₪ במזומן. למעשה, מדובר בחוק אשר נאכף בצורה משמעותית מאז עבר, וזאת מתוך מטרה להילחם בעסקאות אשר אינן מדווחות ומשום כך גורמות לנזק כלכלי עצום למדינת ישראל אשר כידוע מצויה בשנה האחרונה בגירעון עמוק. משום כך, פועלת רשות המיסים באופן נרחב ומקיף בעבור חקירות ואף מפרסמת אותן בגלוי, ולכן בעלי עסקים אשר ייחקרו ויימצא כי אכן ביצעו עסקת מזומן שלא כחוק, עשויים למצוא את עצמם עם נזק כלכלי וכן עם פגיעה תדמיתית קשה. חשוב לציין בנקודה זו כי חוק המזומן איננו חוק חדש בעולם אלא עבר במספר מדינות באירופה ובארה"ב, ולכן ישראל החליטה להצטרף למאבק אשר נועד לאפשר עסקאות במזומן אך עם זאת לפקח, כל זאת בכדי למנוע בסופו של דבר העלמות מס וכן המשך גלגול כספים בשוק השחור אשר מגלגל מיליוני שקלים מדי שנה, מכספי הציבור וכספים של בעלי עסקים.