אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

מבחן מחוננים לא צריך להלחיץ

הורים רבים לילדים מחוננים שואלים את עצמם, או את המומחים, איך מתכוננים למבחן שיקבע אם הילד אכן מחונן או סתם גאון, ואיך לא להילחץ מהשלכות האבחון.

גם הילד עשוי להיות מבולבל מהצפוי לו במבחן. כדי להתקבל לתכנית לימודים למחוננים, הוא צריך לעבור את המבחן, אבל כל השאלות והחלקים במבחן נראים לו מוזרים, והוא חושש שלא יוכל לעבור אותו בהצלחה, למרות שהוא בקיא היטב בחומר.

מבחן מחוננים עלול להלחיץ ילדים רבים ולכן הם אינם משיגים את הביצועים המזהירים אליהם הם יכולים להגיע. איך זה אפשרי? למה הוא כל כך נלחץ? או נכון יותר, למה אתם תורמים ללחץ שלו? האם באמת הכול נראה מוזר מדי?

הכנה למבחן תקל את הלחץ הרבה יותר מכפי שתדמיינו

לפני המבחן, פשוט הולכים לשיעורי הכנה לפחות פעמיים בשבוע, בהדרכה של אחד על אחד. הילד שלכם יקבל הזדמנות לשפר את ציוני הנקודות שלו ולהתמודד היטב עם החומר הצפוי לו במבחן. נימת הקול שלכם כבר לא תהיה חדה וגבוהה כשתדברו איתו על מבחן מחוננים, מה שיגרום לו להיות הרבה פחות מודאג.

ההכנה תגביר את הסיכויים שלו להתקבל לתכנית לימודים למחוננים, והמבחן יעבור בקלות ובמיוחד ברגיעה.

כי המבחן לא כל כך מוזר כמו שחושבים לפני שמבינים למה לצפות. ילדים מחוננים יכולים לעבור את המבחן בקלות ואפילו להצטיין בו. במובן מסוים, הוא עשוי אפילו ליהנות מהחוויה, אבל כדי שזה יקרה חשוב להתכונן היטב ולחקור לעומק את מאפייני מבחן מחוננים.

ניגשים למבחן בהרגשה טובה

אפשר גם להתייעץ עם המורים של הילד על מנת להבין טוב יותר את השלכות הציונים במבחן. המידע המקדים, בשילוב עם ההכנה המקיפה, תאפשר לכם ולילד להרגיש טוב יותר.

המורים מבינים את רמת הלחץ שהילד עשוי לחוות, ולהבין את השלכות ההתמודדות שלו עם הצורך להיות ילד כמו כל הילדים מצד אחד, ולפתח את הכישורים שלו, מצד שני. גם המורים צריכים להבין אם הילד אכן מחונן או שהוא סתם מוכשר וחכם, ויש להם אינטרס להפחית את רמת הלחץ אותה חווה הילד, כך שהוא יוכל לגשת למבחן בהרגשה טובה.

התמודדות רגועה עם מבחן מחוננים

כדי להבין איך להתמודד עם מבחן מחוננים בצורה רגועה, חשוב להבין שהמבחן נועד רק להראות מה הילד יודע. זהו סוג של הערכה המאפשרת למורים להבין את יכולות הילד או את הפוטנציאל שלו כתלמיד ברמה מתקדמת. נכון שזהו גם סוג של אבחון המעיד על האופי של הילד, אבל מחוננות אינה מצב קיצוני.

מחקרים חשפו אין ספור פעמים את התגובה הפיזית של הגוף לתחושות לחץ, המעכבות את יכולת המוח לחשוב בצורה ביקורתית, על מנת לפתור בעיות, ולהשיג חשיבה ברמה גבוהה יותר. אבל חשוב להבין שהמבחן הוא לא מצב קיצוני בחיים. הוא רק ממחיש כיצד ניתן יהיה להתקדם בעתיד עם האבחון הנכון.

בשורה התחתונה: קודם כל תירגעו

אז בעוד שמעט לחץ לפני המבחן יסייע לילד להתמקד בשאלות שלפניו, אם הוא יניח ללחץ להכריע אותו, מבחינה נפשית ופיזית, הוא יחמיץ את הסיכוי שלו לעבור לתכנית לימודים למחוננים. ואתם צריכים לעשות כל שביכולתכם כדי לאפשר לילד את העתיד שמגיע לו.