אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

מהי אוסטאופתיה ואיך היא תעזור גם לך?

אוסטאופתיה

אוסטאופתיה היא שיטת ריפוי טבעית, המתבצעת באופן ידני ומקלה על מגוון כאבים ובעיות פיזיות. בשנים האחרונות השיטה נהיית יותר ויותר שכיחה בארץ, בעולם היא כבר ידועה שנים רבות. לפני שנפרט ונחקור את יתרונות השיטה בואו נכיר מעט מהיכן הגיע אלינו.

מקורות האוסטאופתיה

השיטה פותחה בשנת 1874 על ידי דוקטור אנדרו טיילור סטיל בארצות הברית, את האוסטאופתיה פיתח על מנת ליצור מעטה הגנה כנגד מחלות שונות. מאז ועד היום התפתחה האוסטאופתיה ומטפלים רבים הצטרפו בכל העולם על מנת לרכוש מקצוע מכובד זה בבתי ספר יוקרתיים. אחד מהמורים פה בארץ הוא ברונו רוזמבלום D.O
Doctors of Osteopathic Medicine)) המייסד של המרכז האוסטאופתי וחלוץ בתחומו. ברונו הוא אחד המחנכים הוותיקים וכיום הוא גם מנהל בית ספר לאוסטאופתיה.

השיטה הורכבה במהלך השנים מידע שהגיע מהאנטומיה של גופנו, ביומכניקה, נוירולוגיה, פיזיולוגיה ועוד.

מה ייחודה של השיטה?

בסיס התאוריה הוא הטיפול, זהו הייחוד של השיטה. באמצעות גישה שונה, האוסטאופתיה רואה את האדם בשלמותו ושואפת לטפל בו בצורה הוליסטית. כלומר, שלא כמו בשיטות אחרות, לדוגמא בשיטת ריפוי קונבנציונלית שמטפלת באזורים הבעייתיים, אוסטאופתיה קודם כל תשאף לתת מענה ולאזן את כל גופו של המטופל.

שיטת הטיפול היא טבעית לחלוטין ולא משתמשים בעזרים כלשהם כמו מחטים, תרופות, התערבות כירורגית וכדומה אלא רק בידיים וכמובן בידע שהמטפל רכש במהלך הכשרתו במטפל אוסטאופתי.

מהלך הטיפול

ראשית האוסטאופתיה מותאמת לכל גיל, מתינוקות בני יומם ועד גיל שלישי. בגלל שכל מטופל מגיע עם מטענים ובעיות שונות יש צורך לתחקר את המטופל לפני הטיפול. זהו חלקו הראשון של הטיפול.

המטפל, ישאל את המטופל וינסה לרדת לעומק הבעיה שבגללה הגיעה לטיפול, אך בנוסף יתשאל אותו גם על אירועים כלליים בחייו וילמד את ההיסטוריה הפיזית שלו, כלומר האם בעברו קרו לו טראומות גופניות כמו תאונות, פציעות, ניתוחים ועוד. אין משמעות לתקופה בה זה קרה, לעיתים מגיעים בתשאול גם לזמן לידתו של המטופל. שוב, זאת מכיוון שכל שינוי בגוף בעבר, על פי השיטה, משפיע ברמה מסוימת על גופנו גם כיום.

העצבים, הרקמות והשרירים וגם האיברים השונים בגוף עובדים ביחד, בקורלציה ובסינרגיה זה עם זה. לכן כשל באחד מהם יביא לכשל באחר. בכך יופר האיזון הגופני ומצבנו הבריאותי ילך וידרדר כמו גם היכולת של הגוף לנוע ולשמור על גמישותו. המטפל בודק זאת על ידי טיפול ידני בלבד, בעדינות הוא עובר על אזורים משמעותיים בגוף ואט אט מתקן ומונע בעיות עתידיות.

"המטרה הסופית שהגוף יטפל בעצמו", אומר ברונו רוזמבלום, "כל התערבות כירורגית או ניתוח רק גורעים ומרחיקים את היכולת של הגוף לטפל בעצמו". בעצם, בניתוח, אנו גורמים לגופנו טראומה שיכולה להשפיע כל מכלול רב של מערכות בגוף ולהביא לנזק רב בעתיד.

 

מה תפקידו של המטפל?

אם אמרנו שגופנו הוא ירפא את עצמו אז נשאלת השאלה מה תפקידו של המטפל? ובכן, המטפל בעזרת הידע והניסיון שצבר ידע ללוות את המטופל ולכוון את גופו למען החזרת האיזון של הגוף. לעיתים הגוף זקוק למעט עזרה על מנת שזה יקרה. כמובן, לאורך זמן המטפל ידע גם לראות האם יש עוד בעיות או שהבעיה צצה שוב ושוב.

אורך הטיפול יכול לנוע ממספר מפגשים בודדים ועד טיפול ארוך טווח לאורך שבועות ואפילו חודשים, תלוי כמובן באופי הבעיה.

לאלו בעיות האוסטאופתיה יעילה?

ובכן, השיטה יעילה למגוון רחב של בעיות כמו כאבי גב, ברכיים, שרירים כואבים או תפוסים, כאבי ראש ואפילו מיגרנות, בעיות מפרקים ובעיות שבסיסן הוא עצבי ועוד. בנוסף, אוסטאופתיה זו שיטה מופלאה לפתרון ולמניעת בעיות בקרב מגוון גילאים שונים. לדוגמא, טיפול אוסטאופתי יכול להתחיל עוד לפני הלידה, בזמן ההיריון. ליווי של מטופלת בזמן ההיריון בעצם יכין אותה ללידה קלה יותר וכמובן לאחר הלידה ימנע ויקל את הטראומה שהגוף חווה בזמן החוויה הזו. שיטת הטיפול מיועדת גם לאלו הסובלות מבעיות פוריות וכמובן מבעיות הגיל השלישי.

אוסטאופתיה וספורט? מה הקשר?

תחום נוסף שבו שיטת הטיפול יעילה הוא תחום הספורט. ספורטאים מקצועיים למשל לעיתים קרובות חורגים מהגבול שבו גופם יכול לשאת את המאמץ וכתוצאה מזאת סובלים מבעיות רבות. אחת הבעיות השכיחות נקראת "מרפק טניס". כאשר טניסאי חובט במחבט הוא חוזר על אותה הפעולה שוב ושוב דבר שמביא לשחיקה עזה במרפק שלו, לבעיות שרירים ואפילו בעיות עצביות. הבעיה הזו חוזרת גם אצל ספורטאים בענפי ספורט שונים, באיברים שונים המבצעים את אותה הפעולה שוב ושוב. עבודה עם אוסטאופת צמוד יכולה בהחלט להוריד את המתח והלחץ מאזורים אלה ולמנוע בעיות רציניות יותר.

הפציעות הרציניות יותר דווקא מתגלות אצל הספורטאים הלא מקצועיים, "ספורטאי סוף השבוע", החובבנים. אלו נחים לרוב ורק בסופו של השבוע מגייסים את כל כוחם למשחק ספורטיבי כמו כדורגל עם החברים, כדורסל וכדומה. בכך הם בעצם מייצרים כוח מתפרץ שגופם אינו רגיל אליו ללא סרגל מאמץ מסודר ומדורג, המותאם באופן אישי אליהם. כמובן שאנרגיה זו יוצרת פציעות לא מבוטלות כמו נקעים, קרעים בגידים וברצועות ועוד.

טיפול בנזקי תאונות

אחת הבעיות הידועות בהן אוסטאופתיה מטפלת באופן די שכיח הוא "צליפת השוט". לא, לא מדובר בשוט כפי שוודאי אתם מדמיינים אותו מימי המערב הפרוע אלא ניסיון להסביר מה קורה בעת התאונה: דמיינו תנועה עמו של צליפת שוט, מכת אנרגיה חזקה שעפה קדימה ולאחר מכן חוזרת אחורה. זה בעצם מה שקורה בזמן שאדם חווה תאונה, או יותר נכון מכה חזקה מאחור, "נשיקת פגוש". שזו מכה שכיחה מאוד בכבישי ישראל. עמוד השדרה נזרק בעוצה קדימה ואז חוזר אחורה רצף התנועות הללו יותר מכה חזקה לגוף וטראומה קשה מאוד עבורו. לכן יש צורך ללכת באופן מידי למטפל אוסטאופתי לאחר חוויה לא נעימה שכזאת אפילו אם לא מרגישים באותו הרגע דבר, מכיוון שההשלכות לכך, ללא טיפול, מורגשות שנים לאחר מכן.

לסיכום

אוסטאופתיה היא שיטת טיפול טבעית המיועדת לכל גיל. אם במקרה אתם כבר מטופלים בשיטה קונבנציונלית כזאת או אחרת צוות המרכז האוסטאופתי בראשותו של ברונו רוזמבלום אינו ממליץ להפסיק את הטיפול אלא לשלב במקביל גם טיפול אוסטאופתי. לאט לאט, עם הזמן לאחר שכל אחד מכם יבין אם השיטה נכונה עבורו יש אפשרות לעבור לטיפול בה באופן קבוע. אנו מאחלים בריאות לכולם.

עוד בנושא:
פופולארי באתר: