אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

קייט סרפינג: מה זה ולמה כל כך כיף לעוף לשחקים?

קייט סרפינג, או בעברית, גלישת עפיפונים, הוא אחד התחומים בפעילויות המים הספורטיביות, שהתפתח במהירות ברחבי העולם ולשמחת הישראלים, הגיע גם אלינו. ספורט זה הוא שילוב של גלישת גלים עם גלישת רוח והטסת עפיפונים. שילוב זה הוליד את הספורט האתגרי המדליק ביותר בענף.

כל חובב ספורט מים שטייל בשנים האחרונות לאחד החופים המבוקשים בעולם, צפה באוהדי ספורט זה, שנרתמים למצנחים וממריאים אל הגלים. אלא שיש להבין שלא מדובר בטרנד שיגעוני בלבד. קייט סרפינג הוא ענף ספורט חדש יחסית, המתאים לספורטאים בעלי כושר, והמכורים לו ישבעו שזהו סוג הספורט הטוב ביותר. בעולם.

קייט סרפינג: מה יש בו שאין בספורט אחר?

אם לתמצת במילה אחת: ריגוש. ספורטאים העוסקים בקייט סרפינג מתארים בהתלהבות את הריגוש אותו הם חווים כשהם גולשים במהירות גבוהה.

זהו החיבור אל הרוח, אל המים ואל הטבע כולו. גם הספורטאים בארץ מסבירים שזהו ספורט אקסטרים שופע אדרנלין המעניק לעוסקים בו רגעים מופלאים של תחושת שחרור וחופש המוחלט.

ההיסטוריה של הקייט סרפינג

בתקופת ה-119, דייגים פולינזים השתמשו בעפיפונים כדי לגרור את סירות הקנו שלהם באמצעות טבעת האיים. מורה בריטי, בשם ג'ורג' פוקק, חובב עפיפונים, שבחן פעילות זו, החליט לקחת את הנושא צעד אחד קדימה ולבדוק עד כמה חזק רוח הנשיאה של העפיפונים.

בשלבים הראשונים הוא ביצע ניסויי הטסת עפיפונים המחוברים למשאות קלים או לאבנים. בשלב הבא, הוא קשר את בתו לכיסא מחובר לעפיפון, והעיף אותה באוויר עד לגובה של 82 מטרים. בשלב הבא הוא ביצע את אותו ניסוי עם בנו, אותו קשר לקצה צוק, מתוך אמונה עזה לפיה עפיפונים מסוגלים להטיס אף כרכרות.

הניסויים הופכים לפטנט רשום

כעבור מאה שנים, סמואל פרנקלין קודי חצה את התעלה הבריטית בשיט על סירה מחוברת לעפיפון. 74 שנים לאחר מכן, נרשם הפטנט הראשון של גלישת עפיפונים על ידי הולנדי בשם אדריאנוס פאנהויס. הפטנט נרשם בליווי ציור המתאר אדם חסר צורה שנאחז במצנח מנופח. עד היום, רישום זה מסמל את קייט סרפינג.

פעילות גלישת עפיפונים התחילה להתפתח כענף ספורט רשמי בשנת 2000 בלבד, לאחר ששני גולשים צרפתיים, ברונו ודומיניק, ביצעו ניסויים שונים במשך שבע שנים, עד שפיתחו מצנח מתנפח אשר מסוגל לצוף על פני המים. הם רשמו את הפיתוח על שמם, כפטנט בינלאומי.

 אך רק בשנים האחרונות קייט סרפינג הפך לספורט נפוץ

בשנות התשעים, חובבי הקייט סרפינג רק מאות אנשים שעסקו בספורט אתגרי זה, בעולם כולו. אך משנת 2012 ועד היום, יותר ממיליון ספורטאים ברחבי העולם כבר התמכרו לספורט זה. מומחי ספורט מסבירים שזהו ענף הספורט המתפתח ביותר בעולם.

עדיין לא הבנתם מה זה קייט סרפינג ומה הוא יודע לעשות?

קייט סרפינג פועל על עיקרון פשוט ביותר. ספורטאי ניצב על גלשן, כפות רגליו מחוברות לרצועות, והוא מפעיל את כוח העפיפון על מנת לטפס, עם הגלשן, מעל המים. הגוף הוא המחבר בין הגלשן לבין המצנח, והעפיפון, הממוקם באוויר, משמש כמו כנפי ציפור עם הרוח שעוברת מהבידון הראשי אשר ממוקם בחלק הקדמי של העפיפון, אל החלק האחורי.

הרוח נושבת באופן שווה בין החלק העליון של העפיפון לבין חלקו התחתון, והעפיפון נותר יציב באוויר. אבל לא. זהו אינו ענף ספורט מורכב או מסובך, ואין דרישות מוקדמות לכושר פיזי מתקדם. ככל שמתנסים קייט סרפינג, משפרים את השליטה על העפיפון, ומבינים שבדומה לכל ענף ספורט, זוהי טכניקה פשוטה בה יש לשלוט, ללא הפעלת מאמץ מוגזם על הגוף.