אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

פיצוחים קלויים או טריים: מה עדיף מביניהם?

פיצוחים מכילים רכיבים בריאים ביותר ומהווים חטיף מושלם כארוחות ביניים או כנשנוש במהלך נסיעות. פיצוחים טריים עמוסים בשומנים בריאים, סיבים וחלבונים, ומהווים מקורות נהדרים לחומרים מזינים חשובים ונוגדי חמצון רבים. כמובן שכאשר אוכלים פיצוחים מסוגים שונים, חשוב להיות מודעים לכמויות משום שבממוצע 100 גרם של פיצוחים מכיל בין 200-500 קלוריות, כמות שיכולה להחליף ארוחה, ואם מוסיפים לזה משקה אלכוהולי או מוגז, הנה לכם כמות מכובדת של קלוריות, מה שלאורך זמן יכול לעודד עליה ברמות השומנים בדם וגם במשקל הגוף.

למה לקלות פיצוחים?

אנשים רבים קולים פיצוחים, כמו למשל אגוזים, בוטנים או גרעינים שחורים, ומשפיעים בכך על איכות הרכיבים התזונתיים שלהם. מאמר זה משווה בין פיצוחים קלויים או טריים, ובוחן את האפשרויות הבריאות.

ברוב המקרים, קליית אגוזים מתבצעת במטרה לשפר את הטעם, הארומה והמרקם הפריך שלהם. קלייה מוגדרת כבישול באמצעות חום יבש, שמבשל את המאכלים באופן שווה מכל הצדדים. רוב הפיצוחים קלויים ללא הקליפה שלהם, למעט פיסטוקים, שלרוב קלויים עם הקליפה. אבל פיצוחים גולמיים אינם קלויים.

בחלק מהמקרים, ניתן להשתמש בשיטות קלייה כדי להפריד את קליפות האגוזים מהגרעינים שלהם. זוהי שיטה נפוצה לקליית אגוזי קשיו, למשל, והסיבה לכך היא שהם כמעט אף פעם אינם נמכרים בצורתם הגולמית.

קיימים שלושה סוגי קלייה עיקריים:

קלייה יבשה. קלייה ללא שמן. ניתן לקלות אגוזים יבשים בתנור או על מחבת וכך לשמר את הערך התזונתי שלהם, לשדרג את הטעם וזאת מבלי להוסיף עוד קלוריות מיותרות. .

קליית שמן. קלייה באמצעות שמן. ניתן לקלות בשמן בתנור או במחבת. כמובן שלשיטה זו יש יתרונות בהיבט של הטעם, אך מבחינה קלורית, זה פחות מומלץ.

קלייה במיקרוגל. ניתן לחמם אגוזים וגרעינים טריים במיקרוגל כדי לקלות אותם מעט. שיטה זו מתאימה למי שאוהב טעם ניטרלי ועדין.

לפיצוחים קלויים וטריים יש ערכים תזונתיים זהים

קלייה משנה את המבנה וההרכב הכימי. באופן פרטני, הקלייה משנה את צבעם ומפחיתה את תכולת הלחות שלהם, מה שמוביל למרקם הפריך שלהם. בפיצוחים טריים וקלויים יבשים יש כמויות זהות של שומנים, פחמימות וחלבונים. נכון שבאגוזים קלויים יש מעט יותר שומן וקלוריות לגרם, אבל ההבדל הוא מינימלי.

28 גרם של אגוזי פקאן גולמיים, למשל, מכילה 193 קלוריות ועשרים גרם שומן, אבל אותה כמות של אגוזי פקאן קלויים יבשים מכילה 199 קלוריות ו-21 גרם שומן. במהלך הקלייה, פיצוחים מאבדים מעט לחות. לכן פיצוחים קלויים שוקלים פחות מפיצוחים טריים, מה שמסביר את הסיבה לתכולת השומן המעט גבוהה יותר בפיצוחים קלויים.

תכולת הרכיבים בפיצוחים טריים וקלויים

תכולת החלבונים והפחמימות בפיצוחים טריים וקלויים זהות, אבל פיצוחים קלויים עשויים להכיל רמות מעט גבוהות או נמוכות יותר של רכיבים תזונתיים, בהתאם לסוגי הפיצוחים.

בניגוד למה שניתן לצפות, פיצוחים קלויים בשמן נחשבים לגבוהים יותר בשומנים ובקלוריות, בשיעורים שהם רק מעט גבוהים יותר מאשר פיצוחים קלויים יבשים. הסיבה לכך היא שפיצוחים עשירים בשומנים באופן טבעי ואינם מסוגלים לספוג הרבה יותר שומנים כשקולים אותם בשמן.

קלייה עלולה להזיק לשומנים הבריאים בפיצוחים

פיצוחים עשירים בשומנים חד בלתי רוויים ורב בלתי רוויים. לשומנים בריאים אלו יש את היכולות להוריד את הכולסטרול בדם והם מגנים מפני מחלות לב, וכשקולים אותם בטמפרטורות גבוהות למשך פרקי זמן ארוכים, מאבדים את ההשפעות הבריאות המשמעותיות שלהם. כאמור, חשוב לשים לב לכמויות ולראות שאתם לא צורכים יותר מ20-30 גרם של אגוזים ופיצוחים ביום.