אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

קרע ברצועה הצולבת – טיפול שמרני או ניתוח?

קרע ברצועה הצולבת עלול לשבש את הפעילות הנוירומוסקולרית מה שגורם לא פעם לחוסר יציבות. הטיפולים מתחלקים לשניים, יש ללא ניתוח ויש לאחר ניתוח. הקבוצה שתעבור טיפולים שיקומיים לאחר ניתוח תחזור לפעילות רגילה וזאת לאור לא מעט מחקרים שאכן הוכיחו – ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת יכול לסייע ולהשיב את היציבות בברך אצל רוב האנשים שעברו את הניתוח. אז מי מהנפגעים עם הפציעה ברצועה יידרש לעבור ניתוח לשחזור ומי ישתקם ללא ניתוח? במאמר שלפניכם נעסוק בעיקר בסוגיות הנ"ל.

איך פועל המחקר אודות קרע ברצועה הצולבת

בכדי להבין כיצד קרע ברצועה הצולבת נרפא עם או בלי הליך ניתוחי, ראוי לדבר על כמה שנים לאחר הפציעה עצמה. ברוב המצבים, מראות התוצאות כי אחוז דומה של נפגעים אכן חזר לפעילות ספורטיבית מלאה. לאחר ניתוח ייתכנו מצבים בהם שריר אחד מיני שרירי הארבע ראשי, יהיה חלש יותר ובו זמנית ייתכנו גם קשיים בתבניות תנועות הברך, החל מכיווץ רגיל לבין כיפופה של הברך. המסקנה היא כי  לא באמת אפשר למדד את מצבו הפונקציונאלי של אדם שנפגע ברצועה הצולבת הקדמית. בכדי להבין מהו המצב התפקודי של אדם עם בעיה זו, מומלץ לעשות כמה וכמה מבחנים אשר מטרתם – דירוג כולל של כל פעולות הברך לרבות מבחני קפיצה. כמו כן יידרשו גם מבחני ניפוי של נפגעים בבעיה זו.

קריעה ברצועה – עד כמה זה שכיח?

קרע ברצועה הצולבת מהווה גורם שכיח ביותר גם לסיבוך אחר של דימום תוך מפרקי אקוטי. המצב הזה קורה בעקבות הטראומה שיש לברך. בין היתר, נוכח המצב הזה עלולה להיפגע אף רמתו האתלטית של הספורטאי שיכול לסבול גם מנזק ישיר לסחוס המפרקי לצד שינויים ניווניים גם כתוצאה ממוגבלות ותנועה לא נכונה של הפמור והלטיביה. לאחר שמתרחש מצב שכזה, הדבר הטוב ביותר הוא לעבור טיפול שמרני ואם אין ברירה לא לפסוח על טיפול ניתוחי שמטרתו לשחזר את הרצועה. מבין כל האפשרויות, קיימים לא מעט וויכוחים מה באמת עדיף? טיפול באמצעות ניתוח? טיפול שמרני או שילוב של שניהם? אם כן, כאשר מדברים על קרע מלא – אין ספק כי ניתוח יעשה את הדבר הטוב ביותר לשיקום הברך.

ומה אומרים על כך המחקרים?

קרע ברצועה הצולבת מביא לא מעט מחקרים המדברים על טכניקות ניתוחיות שונות אשר בסופן – מצליח הטיפול לייצב את הברך ולהשיב את פונקציונאליות המטופל לקדמותו. מאידך, תמיד חשוב להציב את עניין הגיל לצד הפעילות אותה ביצע או מבצע הנפגע. במקרים שכאלה חשוב ביותר לסנכרן את הטיפול המתאים ולקחת בחשבון גם את עלותו. בסיכום דבר, לא מעט מחקרים אכן ממליצים ותומכים בניתוח בפרט כאשר מדברים על קרע מלא של הרצועה. זכרו, יש   שיעידו כי ניתוח עדיף על פני הטיפול השמרני – בפרט אם יש לכם תוכניות לחזור לרמת הספורט שלפני התאונה.

עוד בנושא:
פופולארי באתר: