אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

שמאי רכוש – מה תפקידו ומתי תצטרכו אותו?

שמאות רכוש מתייחסת לשני סוגים מרכזיים של נזקים: האחד מתייחס לנזקים במבנים ובתשתיות והשני מתייחס לנזקי תכולה, כולל מיטלטלין ומערכות קבע שונות (ארונות, פרקט, משקופים וכד'). לשתי הקבוצות יש סיבות רבות לסבול מנזקים והן כוללות נזקי שריפה או מים, נזקי טבע (רעידת אדמה למשל) וגם מעשי אדם כמו פריצה למקום או אקטים וונדליסטיים כתוצאה מעניין פרטי כלשהו. 

גם את הרכוש מחלקים למספר קבוצות קטנות על מנת להעריך כראוי את הנזק ביחס לשווי התכולה: ריהוט, ציוד חשמלי, יצירות אמנות, תכשיטים וכלים וחפצי נוי. אנשים שברשותם פוליסת ביטוח רכוש וכבר כללו בה את סוגי הרכוש הללו או את חלקם, יקבלו עליהם את הכיסוי המתאים. אם מדובר בביטוח מבנה ותכולה, הרי שהכיסוי שהפוליסה מעניקה יהיה רחב בהרבה וכולל בתוכו גם ציוד עבודה, תשתיות, מלאי של חנות, בית עסק או מפעל, פתרונות אחסון קיימים וגם חומרי גלם שונים שנמצאו במקום. 

הערכת שווי הנזק בתביעות ביטוח

הזמנת שמאי רכוש להערכת השווי וגם הנזק של כל אלו מתאימה למקרים שבהם יש צורך לממש את הזכויות מול חברת הביטוח. בדרך כלל תציע לכם חברת הביטוח לשלוח שמאי מטעמה, אך על פי החוק היא מוכרחה לאפשר לכם להזמין גם שמאי רכוש פרטי מטעמכם ולעיין במסקנות שלו. את השמאי תצטרכו לטובת תיעוד הנזק שנגרם לכם ובתנאי ויש לכם ביטוח על הרכוש, התכולה או המבנה. השמאי יוכל לאמוד את הנזקים שנגרמו ואת סכום הפיצויים לכיסוי כל הנזקים, תוך קביעת דרכי הטיפול והתיקון. בנוסף, שמאי פרטי יוכל לעזור לכם להידיין עם חברת הביטוח והשמאים מטעמה בנוגע לסכום הכיסוי שמגיע לכם.

שימוש משפטי במסקנות השמאי

במצב של נזקים שנגרמו מצד שלישי כמו שכנים לדוגמה, יהיה צורך לטפל גם במחלוקות שונות שעולות מולם, או במחלוקות שעולות מחברת הביטוח ביחס לתנאי הפוליסה והכיסוי המסופק.  השמאי מפיק דו"ח מסודר ומפורט שבו נקבע היקף הנזק בתוספת קביעת סכום הפיצויים, כאשר הדוח משמש מבחינה משפטית לכל תביעה עתידית מול מחולל הנזק או מול חברת הביטוח. 

הערכת עלויות התיקונים

אחד הנושאים החשובים ביותר בעבודת השמאות הוא היכולת שלה לפעול על מנת שהנפגעים ימצו את הזכויות שלהם. מסיבה זו, נזקים שנגרמו כתוצאה מהצפות או רטיבות, פיצוץ גז, שריפה, רעידת אדמה ועוד זקוקים לחוות דעת והערכת נזקים שכוללים גם לו"ז לשיקום כל הנזקים ואת תוספת העלויות לתיקונים הללו. רטיבות למשל יכולה להיגרם מכשל בצנרת ולגרום להצפה מתחת למרצפות, בקירות, בארונות ובכל מערכת שצמודה למבנה. שריפה פוגעת בתשתיות ושלד המבנה ככל שעוצמת הבעירה הייתה חזקה יותר, כאשר ישנה חשיבות גם לנזקים שמקורם בפיח והעשן ופעולות הכיבוי שהתבצעו. 

תיאומים מול גורמים שונים בשטח

דוח השמאות יעזור גם בטיפול מול גורמים כמו חוקרים ורשויות, כאשר הרבה פעמים השמאי מתאם עם הגורמים הללו בשטח לטובת הכנת הדוח והגשתו לחברת הביטוח. בישראל באופן מיוחד, גם נזקי טרור הם בעלי תגמול כספי ולא רק מחברת הביטוח, אלא מהמדינה תחת תנאים שונים. במטרה להפיק דוח שמאות רכוש למבנה שנפגע ממעשה טרור, מתייחסים גם לערכים כמו פחת ושווי הנכס בשוק. זאת להבדיל מכל אירוע ביטוחי שבו הנזק גדול, אך לא מצריך בדיקה לגבי ערכים משמעותיים שכאלה. 

בשורה התחתונה:

שמאי רכוש מומחה ומקצועי הוא גורם חיוני לאיסוף כל המידע לגבי הנזק שנגרם והכנת חוות דעת מומחה שתסייע לקבלת הפיצויים הרלוונטיים. ככל שעבודתו בשטח תתחיל מוקדם יותר, כך יהיה ניתן לאבחן בקלות ובבירור את היקף הנזקים האמיתי ולהימנע מטעויות שמקורן בזמן שחלף.